ثبت آگهی رایگان
ثبت آگهی رایگان

همه چیز درباره فروشگاه اینترتنی + معرفی فروشگاه های اینترنتی معتبر

سلام و درود به شما همراهان گرامی. در این پست قصد دارم تا در رابطه با طراحی فروشگاه اینترنتی و مزایای اون بصورت ساده و خودمونی صحبت کنم تا هم متوجه بشید و هم اینکه براتون جذاب باشه و تا آخر بخونید و نظر هم بدید D:

. همون طور که می دونید این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا ، مردم فقط برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج میشن و ترجیح می دن کالا و خدمات مورد نیازشون رو به صورت اینترنتی خریداری نمایند.

اگر شما هم صاحب فروشگاه و کسب و کاری هستید و میخواین فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و به کسب و کار تون رونق بدید با من (مهران کلانتر) همراه باشید.

مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی مزایای بسیار زیادی نسبت به فروشگاه فیزیکی داره که در ادامه برخی از مهمترین آنها را بررسی می کنم

عدم محدودیت مکانی

همون طور که می دونید ، فروشگاه های فیزیکی دارای محدودیت مکانی هستند یعنی ، مشتریان فروشگاه های فیزیکی ، باید به صورت حضوری به اونجا مراجعه کنند و باید یا ساکن همون منطقه باشند و یا از منطقه ای دیگه، به آنجا مراجعه کنند که این امر در حال حاضر باتوجه به کرونا ، خیلی مورد استقبال قرار نمی گیره، چرا که امروزه مردم سعی می کنند تنها برای موارد ضروری از خونه خارج بشن و به همین دلیل ممکنه تا الان از این بابت مشتری های زیادی رو  از دست داده باشید.

این در حالیه که در صورتیکه فروشگاه اینترنتی داشته باشید ، مردم از تمامی نقاط کشور و حتی دنیا (برای کسب و کارهای بین المللی) می تونند فروشگاه و محصولات تونو ببینند و خریداری کنند.

عدم محدودیت زمانی

شما در صورت داشتن فروشگاه فیزیکی ، تنها امکان و اجازه فعالیت در بخشی از شبانه روز رو دارید و نمی تونید بصورت 24 ساعته فروشگاه تون باز باشه و خدمات و محصولات تونو بفروشید ، همچنین روزهای تعطیل ، تعطیلی های کرونایی و … هم روی تایم فعالیت فروشگاه تان تاثیر می ذارن .

اما برای فروشگاه اینترنتی تعطیلی معنایی نداره و سایت بصورت 24 ساعته فعاله و مشتریاتون می تونند در هر ساعت از شبانه روز و جنی روزهای تعطیل ، از سایت  بازدید کنند و محصولات و کالاهای مورد نیازشونو خریداری کنند.

عدم محدودیت جوی و آب و هوایی

فرض کنید امروز (2 شهریور 1400) صبح از خانه خارج شدید و به سمت فروشگاه تون در حال حرکت هستید ، ناگهان از شدت گرما ، سرگیجه میگیرید و میخورید زمین و گرما زده می شوید ( این فقط یک مثال بود امیدوارم همچین اتفاقی براتون نیفته چون خودم هر وقت گرمازده میشم خیلی اذیت میشم) و نمی تونید فروشگاه تونو باز کنید ، چه اتفاقی می افته؟

یا فرض کنید تو زمستون ، صبح پا شدید که برید فروشگاه رو باز کنید ، و به اولین نفر که می رسید می گید چه خبر ؟ اونم میگه برف اومده تا کمر و نگاه می کنید می بینید راست میگه و نمی تونید برید. ( البته خیلی وقته که برف میاد تا قوزک پا هم نمی رسه و هنوز نیومده آب میشه ولی فرض کردن که کنتور نمی اندازه D:)

ولی خوب زیاد هم دور از ذهن نیست این موضوع چون تو بعضی جاها ، برف زیاد می باره و خودشون و ماشین و خونشون گم میشن تو برف. برای مثال این عکس رو ببنید (فکر کنم مال برف شدید گیلان هستش که پارسال اومد)

زمستان

خوب اولین مورد اینه که نمی تونید برید و فروشگاه رو باز کنید و اگه هم باز کنید به خاطر لغزنده بودن سطح خیابون ها و سردی هوا و … مشتری ها نمیان خرید و صبر می کنند هوا که بهتر شد میان خرید .

خلاصه اگه بخوایم در این زمینه مثال بزنیم میشه ی مطلب کامل رو صرف مثال زدن کرد و به همین دلیل میگذریم از این موضوع.

فروش اتوماتیک و عدم نیاز به سروکله زدن با مشتری های چونه زن و تخفیف بگیر

یکی از عادات بدی که متاسفانه تو ایران زیاد دیده میشه (بعد از تعارف الکی زدن) چونه زدن سر قیمت هست که فروشگاه های پوشاک و لباس با این موضوع بیشتر از بقیه سروکار دارند. فکر کن از صبح تا شب تو مغازه ای و خسته و کوفته منتظری ساعت 9 شب بشه و مغازه رو ببندی ، یهو گیر ی مشتری چونه زن میفتی و هر طوری شده میخواد ازت تخفیف بگیره و انقدر هم بعضیاشون پیله و سمج هستند که حتی بهش فاکتور هم نشون بدی بگی این قیمت خرید ماست ، بازم میگه تخفیف بده (دیدم که میگم) .

دیگه فکر کن چه زجری میکشی تو اون لحظه . جا داره از همین جا ی خسته نباشید عرض کنیم به اون دوستی که تا چونه نزنه و تخفیف نگیره ولکن نیست. چطوری چونه دل ،  بر قراری عزیز ؟ الکی ادا تخفیف نگرفته ها رو در نیار D:

اما اگه فروشگاه اینترنتی داشته باشی ، کل پروسه خرید بصورت خودکار انجام میشه و سیستم همون قیمتی که تعیین کردی رو به مشتری نشون میده و مشتری باید هزینه شو پرداخت کنه نهایتا ی کد تخفیف هم در نظر میگیری که بیشتر تمایل به خرید داشته باشند و حس خوب تخفیف و چونه زدن براشون ایجاد بشه .

موقع پرداخت مبلغ هم به هیچ عنوان امکان  کم کردن مبلغ و چونه زدن وجود نداره و با خیال راحت نشستی تو خونه و مشتری خودش خرید شو انجام میده و محصول خریداری شده رو براش می فرستی و تمام .

مشکلات ازدحام جمعیت و سرقت و … در فروشگاه اینترنتی وجود نداره

فرض کنید فروشگاه لباس دارید و آخر سال هست و نزدیک عیده و در آن واحد کلی مشتری تو فروشگاه حضور دارن و تعداد پرسنل تون هم کمه و ناگهان کنترل فروشگاه از دست شما و پرسنل خارج میشه و نمی تونید رو همه مشتری ها نظارت داشته باشید و این وسط یکی سرقت میکنه ، یکی یادتون میره فاکتور شو حساب کنید ،یکی هم به حای یه میلیون تومن ، صد هزار تومان از کارتش می کشید و …

همه اینها مشکلاتی هستند که کسب و کارها در مواقع ازدحام جمعیت باهاش روبرو میشن . در حالیکه در فروشگاه اینترنتی این مشکل هم برطرف میشه و خیلی راحت کالا و محصولات مورد نظر شونو خریداری میکنند و پولشو پرداخت می کنند و چون به کالاها و محصولات دسترسی ندارن امکان سرقت و کش رفتن هم کلا منتفیه .

روشهای طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی

حالا که با مزایا و نقاط قوت فروشگاه اینترنتی آشنا شدیم ، وقتشه تا در مورد روشهای راه اندازیش صحبت کنیم. برای اینکه فروشگاه اینترنتی داشته باشیم ، باید یکی از روشهای زیر رو برای طراحی و راه اندازی فروشگاه مورد استفاده قرار بدیم .

طراحی فروشگاه اینترنتی با استفاده از ووکامرس (افزونه فروشگاه ساز وردپرس)

اولین و ساده ترین راهی که برای طراحی فروشگاه اینترنتی وجود داره استفاده از افزونه ووکامرس (متعلق به سیستم مدیریت محتوای وردپرس) هست . این روش که در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخورداره ، به شما این امکان رو میده که به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن بتونید ی فروشگاه اینترتی تمام عیار داشته باشید.

این روش مزایا و معایبی داره که در ادامه سعی شده تا به طور کامل به بررسی اونها پرداخته بشه .

مزایا و معایب طراحی فروشگاه اینترنتی با استفاده از ووکامرس

مزیا :

  • اوپن سورس و رایگان
  • نصب و راه اندازی آسان
  • عدم نیاز به یک خط کدنویسی (به لطف قالب ها و افزونه های زیادی که داره)
  • عدم نیاز به دانش و تجربه زیاد برای راه اندازی و مدیریت
  • سئو فرندلی (سایت های وردپرسی ، دارای افزونه و راهکارهای بسیار مفید و کاربردی برای سئو هستند و خیلی راحت  میشه تو گوگل آورد شون صفحه اول)
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه های سنگین (از اونجا که برای هر کاری وردپرس ،  افزونه داره نیازی به کدنویسی برای اضافه کردن امکانات و قابلیت های مورد نظرتون ندارید و با نصب ی افزونه میشه اون امکان رو بهش اضافه کرد که افزونه ها اکثرا یا رایگان هستند یا خیلی ارزون و معمولا زیر 100 هزار تومان)
  • قالب ها و پوسته های رایگان و پولی متنوعی برای ووکامرس طراحی شده که می تونه تمام انتظارات تونو برطرف کنه.
  • و…

معایب :

  • تنها ایرادی که میشه بهش گرفت ، سرعتش هست که برخی قالب ها و افزونه ها ممکنه سرعتشو تحت تاثیر قرار بدن و  از همین رو اگه نتونید قالب خوبی انتخاب کنید و بهینه سازی های لازم رو انجام بدید ،  ممکنه کمی افت سرعت داشته باشه که با بهینه سازی و انتخاب هاست خوب و قوی ، برطرف میشه

طراحی فروشگاه اینترتنی با استفاده از اسکریپت های فروشگاهی

یکی دیگه از رایج ترین روشهای طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، استفاده از اسکریپت های فروشگاه ساز از جمله پرستاشاپ ، اوپن کارت ، مجنتو و … هست .

این اسکریپت ها به صورت اختصاصی برای ساخت فروشگاه طراحی شدن و توصیه می کنیم اگه قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت حرفه ای رو دارید و پول خوبی هم دارید ، از پرستا یا مجنتو استفاده کنید.

هرچند این اسکریپت ها بصورت اختصاصی برای فروشگاه اینترنتی طراحی شدن و بهینه تر از وردپرس هستند  اما راه اندازی سایت با این اسکریپت ها گرون تر در میاد علتش هم اینه که توسعه دهنده های کمتری داره و برای ایجاد یکسری امکانات و قابلیت ها باید پلاگین و قالب و … شونو بخریم یا اینکه بدیم پلاگین مورد نیاز مونو طراحی کنند که خیلی گرون در میاد.

اگه تیم برنامه نویسی و پشتیبانی قدرتمندی دارید ، توصیه می کنم از این اسکریپت ها استفاده کنید در غیر این صورت وردپرس انتخاب بهتریه.

ی نمونه از فروشگاه های اینترنتی موفق که با استفاده از فروشگاه ساز مجنتو طراحی شده فروشگاه اردمی هست که با کلیک روی لینک زیر می تونید این سایت رو بررسی کنید

https://ordme.com/

همچنین فروشگاه آلین لند نیز با استفاده از فروشگاه ساز مجنتو طراحی شده است

https://www.alinland.com/

طراحی فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین

عملکرد این سایت ها همانند سایت های وبلاگ دهی از جمله بلاگفا ، رزبلاگ ، میهن بلاگ و … می باشد با این تفاوت که سرویس های وبلاگ دهی به شما امکان ایجاد وبلاگ و نوشتن مطلب می دادند اما با استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین می تونید فروشگاه اینترنتی بسازید و محصولات تونو بصورت آنلاین به فروش برسونید. برخی از مطرح ترین فروشگاه سازهای ایرانی عبارتند از : وبزی شاپفا ، پرتال ، سازیتو و … .

هرکدوم از این سایت سازها امکانات و قابلیتهای خاص خودشون رو دارن که در ادامه هر کدوم رو بصورت مختصر معرفی میکنم .

طراحی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز وبزی

طراحی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز وبزی

وبزی یکی از معروف ترین و محبوب ترین فروشگاه سازهای آنلاین ایرانی هست که از سال 97 فعالیت خودش رو شروع کرده و روز به روز هم به محبوبیتش اضافه میشه. یکی از دلایل محبوبیت وبزی رو میشه ساده بودن و راحت بودنش دونست به طوری که شما به راحتی و فقط با درگ و دراپ کردن می تونید سایت تونو به سلیقه خودتون طراحی کنید.

با وبزی می تونید هر سایتی چه فروشگاهی و چه غیر فروشگاهی طراحی کنید ولی چون این پست مربوط به فروشگاه های اینترنتی هست ، در مورد سایت ساز وبزی صحبت نمیکنم و به معرفی امکانات و قابلیت های فروشگاه ساز وبزی می پردازم .

1- تست رایگان به مدت 2 هفته

شما می توانید امکانات و قابلیت های وبزی رو تا دو هفته تست کنید و در صورت رضایت ، نسبت به خریداری پلن مورد نظرتون اقدام کنید.

تو مدت 14 روز می تونید تمامی بخش های سایتو مورد بررسی قرار بدید و در صورت رضایت، ارتقا بدید.

2- مورد دیگه ای که در بررس های سایت وبزی نظر مو به خودش جلب کرد ، تنوع قالب های آماده اون بود ، حدود 50 قالب طراحی شده برای موضوعات مختلف که حدود 20 قالب فروشگاهی داشت و خیلی راحت میشد هرکدوم رو انتخاب کرد روی اون قالب ، سفارش سازی های لازم رو انجام داد.

3- همون طور که بالاتر گفتم ، این فروشگاه ساز به شما امکان ویرایش صفحه اصلی به صورت درگ / دراپ (کشیدن و رها  کردن المان ها ) رو میده و میتونید خیلی راحت (حتی راحت تر از خوردن یک لیوان آب ) تغییرات مورد نظر رو در سایت اعمال کنید .

همچنین ناگفته نمونه که با استفاده از این قابلیت می تونیم تمامی جزییات صفحه رو تغییر بدیم و جابجا کنیم ، کوچیک و بزرگ کنیم و یا حذف و اصافه کنیم ( از ب بسم الله تا نون پایان ) .

4- سرعت بالا . همون طور که می دونید امروزه یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در سئو ( بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ) سرعت بارگذاری سایت هست و کاربر انتظار داره همین که آدرس سایت تونو وارد می کنه بلافاصله سایت تون باز بشه و بتونه اطلاعات لازم رو دریافت کنه.

سایت هایی که با وبزی ساخته میشن ، دارای سرعت بالایی هستند و زیر 3 ثانیه لود میشن و دیگه نگرانی بابت اینکه کاربر به دلیل طول کشیدن لود سایت ، صفحه رو ببنده ندارید.

5- مدیریت حرفه ای محصولات . یکی دیگه از ویژگی های کلیدی و مفید وبزی هست که به شما این امکان رو میده تا محصولی با جزییات کامل و حرفه ای طراحی کنید.

6- ابزارها و امکانات کامل ، در وبزی کلی ابزار و امکانات محیاست تا بتونید سایتی حرفه ای و کاربردی داشته باشید ، پشتیباین از درگاه های پرداخت متنوع ، پشتیبانی از پنل های پیامک و …  باعث میشه تا سریع تر و راحت تر بتونید تنظیمات مربوط به هر کدوم رو انجام بدید.

7- سئو پذیری عالی

8- رسپانسیو  بودن سایت ها

9- پشتیبانی عالی

10- طبق آمار builtwith وبزی محبوب ترین فروشگاه ساز ایرانی می باشد.

طراحی فروشگاه اینترنتی بصورت اختصاصی

اگر تمامی ابزارهای معرفی شده در بالا مورد پسند تون نیست و میخواید ی سایت اختصاصی طراحی کنید ، می تونید با شرکت های برنامه نویسی که این کارو انجام میدن صحبت کنید و امکانات و قابلیت های مدنظرتون رو بهشون بگید و ازشون بخواین براتون این کارو انجام بدن. این شرکت ها با استفاده از زبانها و فریمورک های مختلف سایت شما رو طراحی می کنند . برای مثال برخی از شرکتها از زبان php ، برخی شرکت ها از زبان asp.net و برخی دیگه ازشرکت ها هم از #C و … استفاده می کنند که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن و چون در این مورد تخصصی ندارم ترجیح میدم اظهار نظر نکنم .

اگه شما میتونید در این مورد اطلاعات دارید ، با ما در میون بذارید.

بزودی شرکت های معنبر و حرفه ای طراحی سایت بصورت اختصاصی رو معرفی می کنم .

ملزومات و پیش نیازهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی سایت و فروشگاه اینترتتی ، بسته به روشی که انتخاب می کنید به ی سری چیزا نیاز دارید که در ادامه در موردشون توضیح میدم

دامنه (آدرس اینترنتی سایت) چیست ؟

هر سایت برای اینکه آنلاین باشه و در سطح اینترنت قابل دسترسی برای عموم باشه باید دامنه داشته باشه .مشتریا تون برای اینکه بتونند اطلاعات سایت تونو ببینند باید آدرس سایت رو در نوار آدرس مرورگر شون وارد کنند و اینتر رو بزنند تا وارد  سایت  تون  بشن .

اما ویژگیهای یک دامنه خوب و حرفه ای چیه ؟

اگر قصد طراحی فروشگاه اینترنتی دارید و نمی دونید چه دامنه ای انتخاب کنید اصلا نگران نباشید . من اینجا بهتون میگم چطوری ی دامنه ی خوب و جذاب پیدا کنید و  به سایت تون متصل کنید.

1- اولین ویژگی که دامنه تون باید داشته باشه ، کوتاه بودن شه . طبق قوانین عمومی رجیسترار ها ، دامنه شما می تونه بین 3 الی 64 حرف داشته باشه که هر چقدر نام دامنه کوتاه تر باشه راحت تر به ذهن می شینه اما مسئله دیگه ای باید بهش توجه داشت معنی دار بودن دامنه است یعنی باید  سعی کنید مفهوم و معنی هم داشته باشه و صرفا کوتاه بودن آدرس رو ملاک قرار ندید.

2- همون طور که تو مورد اول گفته شد ، معنی دار بودن دامنه خیلی مهمه و توصیه میکنم اسم  برند یا کسب و کارتون رو به عنوان دامنه دار نظر بگیرید و اگه برند  تون طولانیه کوتاه ترش کنید و خلاصه ای از اونرو به عنوان دامنه در نظر بگیرید..

3- ترجیحا دامنه ای انتخاب کنید که حالت های نوشتاری کمتری داشته باشه و همینکه اسم سایت تونو به یکی بگید بلافاصله بتونه تایپش کنه  . برای مثال دامنه یکی از فروشگاه هایی که قراره به زودی همکاری مون رو باهاش شروع  کنیم ، آکاتات هست که همینکه این اسم رو میشنویم ، بدون هیچ مکثی می تونیم تایپش کنیم چرا که تنها یک حالت  داره برای نوشتن : akatat البته تو بعضی موارد حرف C هم ک خونده میشه ولی تو ایران کسی به عنوان ک قبولش نداره و بصورت پیشفرض همون k رو تایپ می کنند.

4- سعی کنید در نام دامنه کلمه کلیدی مرتبط با سایت  تون رو به کار ببرید . برای مثال اگه فعالیت سایت ما در زمینه درج آگهی و معرفی کسب و کارها هست که ما اسم “جارنیاز” رو برای انتخاب کردیم که کلمه آگهی که یکی از مهم ترین کلمات کلیدی ما هست در نام دامنه به کار  برده شده و و کلمه فای هم چون شبیه به اسپاتیفای میشه دامنه و کلاس داره انتخابش کردم  (اینکه دامنه جارنیاز jarniaz ثبت شده بود  هم در این انتخاب بی تاثیر نبود )

5 – com یا ir ؟ سوالی که خیلی از مشتری ها ازم می پرسند اینه که کدوم یک از پسوندها بهتره و سایتم رو با کدوم شون بیارم بالا ؟ جواب من اینه که سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که هم com و هم ir اش خالی باشه چرا که اگه یکی رو ثبت کنید ، ممکنه بعد اینکه سایت تون جا افتاد و مطرح شد ، یکی بیاد و دامنه دیگه رو بخره و از اعتبار برند تون سواستفاده کنه .

اما چه تفاوتی بین این دو وجود داره ؟

دامنه ir یک دامنه ملی هست و فقط در ایران استقاده میشه (هر کشور پسوند خاص خودش رو داره) ولی پسوند هایی از جمله com- net- org- info – shop و … دامنه های بین المللی هستند و در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرند که کام چون اولین پسوندی هست که به وجود اومد و سایت های زیادی با این پسوند وجود دارند ، محبوبیت بیشتری بین سایر دامنه ها داره .

چطور میشه دوتا دامنه برای یک سایت استفاده کرد ؟

به راحتی . شما می تونید یکی از دامنه ها رو به عنوان دامنه اصلی در نظر بگیرید و اون یکی دامنه رو پارک کنید روش . با این کار دامنه دومی هم وقتی یکی وارد کرد ، بصورت خودکار ریدایرکت میشه روی دامنه اصلی .

از نظر فنی دامنه ir و com تفاوتی هم دارن ؟ 

متاسفانه به خاطر تحریم های ظالمانه آمریکا (دوید دوید او اس آ ) گوگل و خیلی از ارائه دهنده های خدمات آنلاین ، ایران رو تحریم کردند و این تحریم به چند صورت انجام میشه که یکی از اونها تحریم دامنه های ir هست (ازطریق رنج آی پی و … هم می تونند تحریم کنند) . به این صورت که برای اینکه مثلا بخواین تبلیغات گوگل ادز انجام بدید باید حتما دامنه ای غیر از ir داشته باشید و یا مثلا api نقشه گوگل برای سایت های با دامنه ir ارائه نمیشه و خیلی موارد اینچنینی برای دامنه های ir وجود داره .

از نظر سئو هم دامنه های ir و com تفاوت دارن یا چی ؟

فاکتورهای سئو یکی دو تا نیست که . هزارتا فاکتور سئو در نظر گرفته شده برای سئو که برخی ها مرتبط با نام دامنه هست که به صورت کلی در موردش توضیح می دم.

چیزی که مشخصه اینه که دامنه های بین المللی این امکان رو دارن که در سطح دنیا مورد استفاده قرار بگیرند ولی دامنه های ملی فقط در یک کشور مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال شما نمی تونید دامنه ملی کشور دیگه ای رو ثبت کنید (مثلا برای کشور دوست و همسایه عراق که iq هست و یا افغانستان که af هست) رو ما نمی تونیم ثبت کنیم چرا که برای این کار باید مدارک شناسایی ارائه بدید و حتما مقیم همون کشور باشید یا مثلا ی شخص عراقی ، افغانستانی و … نمی تونند دامنه ir ثبت کنند چرا که باید در سایت nic.ir مدارک شناسایی آپلود کنند و خوب طبق قوانین رجیسترار های مبدا ، دامنه های ملی فقط قابل ارائه به افراد مقیم همون کشور هست .

اما بریم سر بحث اصلی . دامنه های ملی و بین المللی در بحث سئو تفاوت چندانی ندارن اما گوگل میاد و برای کاربران هر کشور ، سعی میکنه سایتهایی محلی تر رو نشون بده یعنی چی ؟ یعنی مثلا شما کلمه فروشگاه اینترنتی رو سرچ کردید ، گوگل تو مرحله اول تشخیص میده که این کلمه به زبان فارسی هست و سایت های فارسی رو تو اولویت قرار میده ، مرحله بعدی کشور کاربر سرچ کننده رو تشخیص میده (بر اساس آی پی و لوکیشن و ی سری روشهای دیگه) و تو این مرحله سایت هایی که تو ایران میزبانی میشن رو تو اولویت قرار میده (در مورد میزبانی و  هاست و سرور هم در ادامه صحبت میکنم) .

در مرحله بعد ، گوگل از بین سایت هایی ایرانی زبان فارسی ، برای اینکه مطمئن بشه نتایج دقیق تری ارائه میده ، پسوند دامنه ها رو چک میکنه و اگه در مورد ایرانی بودن یک سایت  شک داشته باشه ، پسوند شو مورد بررسی قرار میده و اگه ir باشه با اطمینان بیشتری نشونش میده به کاربر .

اما اینها فقط تراوشات ذهنی نویسنده است و بر اساس تجربه ای که در  سئو دارم گفتم و ممکنه اشتباه باشه ولی ی حسی بهم میگه درسته بازم خودتون بیشتر تحقیق کنید.

قیمت دامنه های com و ir

قیمت دامنه های ملی تا یکی دو ماه قبل حدود 5 هزار تومان بود اما در حال حاضر به خاطر افزایش قیمت کارگزاری nic ، قیمت دامنه های ir به حدود 15 الی 20 هزار تومان افزایش پیدا کرده که خیلی قیمت بالایی نیست و همه از پس خریدش بر میان . اما قیمت دامنه های کام به دلیل اینکه توسط ارز انجام میشه نوسانات زیادی داره و زیاد بالا و پایین میشه که در حال حاضر قیمتش حدود 200 الی 300 هزار تومان هست. اما علت این میزان اختلاف قیمت حدود 100 هزار تومانی چیه ؟

رجیسترار های مختلفی هستند که سایت های فروش هاست و دامنه ، نمایندگی می گیرند ازشون و خوب هر کدوم از این رجیسترار ها (کارگزاری ها) امکانات و قیمت متفاوتی داره و همین موضوع روی قیمت نهایی تاثیر می ذاره .

اما دامنه کام از کجا بخریم که ارزون تر در بیاد ؟

من موقع نوشتن این مقاله سایت های فروش هاست و دامنه زیادی رو بررسی کردم و یکی از شرکت هایی که کمترین قیمت رو برای دامنه هاشون در نظر گرفته بودند ، رو پیدا کردم. قیمت دامنه کام تلاش نت در حال حاضر 243 هزار تومان و قیمت دامنه ir اش هم 12 هزارتومان هست که خیلی مناسبه . توصیه می کنم دامنه مورد نیاز تون رو از این شرکت خریداری کنید.

فضای میزبانی (هاست – سرور) مناسب فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی سایت ، فقط خرید دامنه کافی نیست و باید هاست هم بخرید . البته اگه از فروشگاه سازهای آنلاین استفاده می کنید ، این سایت ها فضای لازم جهت نگهداری فایل ها و تصاویر رو در اختیار تون قرار میدن اما اگه از طریق روشهای دیگه (استفاده از وردپرس و سایر اسکریپت های فروشگاه ساز) میخواید فروشگاه اینترنتی و سایت راه اندازی کنید باید هاست هم بخرید.

همون طور که می دونید سایت ها دارای تعداد زیادی فایل و تصاویر و صفحات هستند که باید در فضایی آنلاین ذخیره بشن که این فضا رو بهش میگن هاست و به کامپیوتر هایی که این فضا رو در اختیار تون قرار میدن سرور گفته میشه .

اما اصطلاح دیگه ای که شاید در این زمینه شنیده باشید ، دیتاسنتر هست که درواقع دیتا سنتر به جایی گفته میشه که تعداد زیادی سرور (رایانه های مخصوص میزبانی سایت) در اون محل نگه داری میشه برای مثال معروف ترین دیتاسنترهای ایرانی عبارتند از آسیاتک ، افرانت و … و معروف ترین دیتاسنتر های خارجی عبارتند از هتزنر آلمان ، ovh فرانسه ، لیزوب هلند و …

اما تفاوت هاست و سرور چیه ؟

هر سرور دارای منابع مشخصی هست  که این منابع شامل رم ، سی پی یو و فضای ذخیره سازی میشن که این منابع بین مشتریان اون  سرور تقسیم می شه و به هر کدوم از این ها هاست گفته میشه .

هاست با چه سیستم عاملی برای سایت من مناسبه ؟

برای اینکه بتونید هاست مناسب با سایت تونو انتخاب کنید ، باید چند مورد رو مد نظر قرار بدید. اول اینکه زبان ، فریمورک و اسکریپت سایت تون چیه ؟ اگه سایت تون با زبان php نوشته شده باشه و یا از اسکریپت های سایت ساز و فروشگاه ساز مثل وردپرس ، پرستاشاپ ، مجنتو و … استفاده می کنید (که این ها هم با زبان php نوشته شدن) باید هاست لینوکس بگیرید اما اگه برای طراحی فروشگاه اینترنت و سایت تون از زبان های تحت ویندوز از جمله #C و asp.net و … استفاده می کنید باید هاست با سیستم عامل ویندوز بگیرید که اصطلاحا بهش می گن هاست ویندوزی.

چه مقدار فضا برای سایت من مناسبه ؟ 

در این زمینه نمیشه عدد و رقم خاصی رو پیشنهاد داد و درواقع بستگی به حجم فایل ها و تصاویری که قراره در سایت و فروشگاه تون به کار بره داره . پیشنهاد می کنم برای شروع کار نهایتا هاست با فضای 2 گیگ خریداری کنید و پس از اینکه طراحی و راه انداری سایت تون به پایان رسید و تعدادی محصول ثبت کردید و فضای فعلی پر شد ، ارتقاء بدید.

این کار باعث میشه تا در هزینه هاتون صرفه جویی کنید،

تفاوت بین هاست اشتراکی و سرور مجازی و سرور اختصاصی چیه ؟

این سوال هم خیلی پرسیده میشه ازم و مشتری هام معمولا بین این موارد  شک دارند که کدوم یکی رو انتخاب کنند و بهشون توضیح میدم و اینجا هم در مورد  هر کدوم بصورت خلاصه وار توضیح میدم .

هاست اشتراکی : همون طور که از اسمش پیداست ، منابع یک سرور بین چندین سایت (هر سرور اشتراکی معمولای +100 سایت روشون نگهداری میشه وکل منابع اون  سرور بین سایت هایی که روش هستند تقسیم میشن) . سرورهای اشتراکی معمولا دارای قیمت ارزون تری هستند اما ی ایراد بزرگی هم که دارن اینه که اگه یک یا چند سایت سنگین رو اون سرور میزبانی بشه می تونه سرعت کل سایت های اون سرور رو تحت تاثیر قرار بده .

سرور مجازی : سرور مجازی درواقع بخشی از سرور هست که  با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز ، ایجاد میشه . فرق سرور مجازی با سرور اشتراکی  در اینه که شما می تونید منابع مورد  نیاز خودتون رو داشته باشید و به جز  شما هیچ سایت دیگه  ای روی اون سرور ، اجازه استفاده از منابع شما رو نداره . مزیت این کار اینه که اولا  سرعت بالاتری داره دوما امنیت شم بیشتره از هاست اشتراکی .

سرور اختصاصی : در این حالت تمامی منابع یک سرور بصورت کاملا اختصاصی دراختیار شما قرار داره که این نوع میزبانی مخصوص سایت های بزرگ و سنگین هست که بازدیدکننده های زیادی داره  و روزانه بالای چند هزار  و حتی میلیون نفر از سایت و اپلیکیشن بازدید میکنه . برای مثال دیجی کالا ، دیوار ، شیپور ، بازار ، مایکت ، اسنپ و … از سرور اختصاصی استفاده می کنند.

اگه اول راه هستید و هنوز بازدیدکننده زیادی ندارید ، توصیه میکنم از هاست اشتراکی استفاده کنید و پس از اینکه بازدیدکننده های سایت افزایش پیدا کرد ، نسبت به ارتقاء اون به سرور مجازی و یا سرور اختصاصی اقدام کنید.

قالب و افزونه (ووکامرس و سایر اسکریپت ها)

اگر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی از سایت ساز های آنلاین و یا طراحی اختصاصی استفاده می کنید نیازی به تهیه قالب و افزونه ندارید اما اگه قصد طراحی سایت از طریق ووکامرس و پرستاشاپ و مجنتو و … دارید ، باید قالب و افزنه های مورد نیاز رو تهیه کنید .برخی از این قالب ها و افزونه ها رایگان هستند و برخی دیگه پولیه که باید خریداری بشن . توصیه میکنم ابتدا در مورد پلتفرم مورد نظر تون تحقیق کنید و پس از اطمینان کامل ، نسبت به راه اندازی سایت تون اقدام کنید که بعدا دچار مشکل نشید .

معرفی فروشگاه های اینترنتی فعال و معتبر کشور ( آپدیت 1401)

ما در ادامه ، فهرستی از فروشگاه های اینترنتی معتبر و قابل اعتماد کشور را معرفی خواهیم نمود. توجه داشته باشید ، معیار ما برای سنجش اعتبار فروشگاه های اینترنتی ، با سایر سایتها که اقدام به معرفی فروشگاه های اینترنتی می کنند ، کمی متفاوت بوده و از همین رو ممکن است در این لیست خبری از دیجیکالا و سایر فروشگاه های شناخته شده و مطرح نباشد.

ما به هیچ عنوان لیست فروشگاه ها را بر اساس جایگاه شان در گوگل رتبه  بندی نمی کنیم و از نظر ما بالا بودن در نتایج جستجو ها ، ملاکی برای معتبر بودن نیست چرا  که با صرف هزینه ، می توان سایت را در مدت کوتاهی به جایگاه های بالای گوگل رساند ، کاری که دیجی کالا کرده و در عبارات و کلمات زیادی در صفحات اول سرپ می باشد.

برخی از ملاک های ما برای رتبه بندی فروشگاه های اینترنتی :

  • داشتن نماد اعتماد
  • رابط کاربری و تجربه کاربری عالی ( ui/ux )
  • راه های ارتباطی و پشتیبانی
  • نظرات کاربران در مورد فروشگاه ها در کامیونیتی ها ، سایتهایی از جمله نظرکده و …
  • قیمت مناسب + هزینه ارسال +  رویه بازگشت کالا
  • کامل بودن و حرفه ای بودن توضیحات محصولات
  • استفاده از تصاویر ، فیلم و کلیپ های باکیفیت و حرفه ای
  • رنگ بندی ، جانمایی درست و اصولی المانها و محتوا
  • و….

بزودی فروشگاه های اینترنتی در این صفحه معرفی خواهند شد.

خوب به پایان آمد این مطلب ، نظرات همچنان باقیست . لطفا در مورد این مطلب نظر بدید و سوالی هم اگه دارید ، بپرسید در حد توان جواب میدم .

همچنین شما می تونید مطالب و موضوعات پیشنهادی خودتون رو اعلام کنید تا در موردشون مطلب بنویسم .

اگه صاحب کسب و کاری هستید ، می تونید با کلیک روی لینک زیر ، کسب و کار تون رو تو سایت جارنیاز بصورت رایگان معرفی کنید. (با امکان درج لینک سایت و شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی )

https://jarniaz.ir/newad

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *